Ahad, 23 Disember 2012
Berusaha menyatukan kefahaman
Assalamualaikum muslim dan muslimah.
Oleh kerana Al Imam Asy Syahid Hasan Al Banna begitu mengambil berat
dalam menyatukan kefahaman di antara umat Islam dan supaya terhindar
dari setiap perkara yg menimbulkan kesukaran dalam memahami lafaz,
perselisihan atau perpecahan, kita dapati apabila beliau bercakap
tentang nasionalisma, sufi, salafi dan sebagainya, beliau sentiasa
mengatakan: "Jika yg dimaksudkan dgn nasionalisma itu begitu dan begini,
maka kami bersama dgn nasionalisma. Tetapi jika dimaksudkan dgn makna yg
lain dari itu, kami tidak bersamanya sama sekali." Kita tidak pernah
mendengar beliau menghentam mana-mana jemaah secara terus tanpa
membataskan maksudnya terlebih dahulu. Jadi beliau mengembalikan kita
kepada "hakikat sesuatu perkara", maka dgn itu jelaslah makna yg
dimaksudkan dan dapat menyempitkan jurang perselisihan.
Oleh itu wahai akhi da'i, kami mengharapkan agar saudara sentiasa
berusaha mencari hakikat yg berada disebalik nama, supaya saudara tidak
mengecam nasionalisma, kebangsaan, sufi dan nama-nama lain yg
diperselisihkan oleh manusia tanpa membataskan makna yg saudara
kehendaki terlebih dahulu. Kami juga berharap agar saudara menyedari
bahawa sesetengah penulis Islam tidak memahami perkara ini dan tidak
menyedari kepentingannya, lalu mereka mengecam mana-mana yg seperti tadi
tanpa mengetahui adakah para pembaca bersetuju dgn kefahaman mereka
terhadap lafaz-lafaz tersebut atau sebaliknya.
Di sana ada perkara lain yg ditunjukan oleh Imam Hasan Al Banna di dalam
Risalah Ta'alim agar dapat membuka jalan kepada amal Islami yg serius.
Beliau mendapati mana-mana umat, apabila mereka sibuk dgn amal,
perdebatan akan berkurangan. Apabila umat tersebut ditimpa kelemahan dan
kemunduran, semangat mereka akan gugur dan lebih sibuk dgn perdebatan
dari amalan. Maka lahirlah di kalangan mereka Ilmu Kalam. Inilah maksud
yg terkandung di dalam sabda Rasulullah saw yg bermaksud:
"Tidaklah sesat sesuatu kaum selepas berada di atas petunjuk melainkan
mereka diberi perdebatan." [At Tirmizi:5/353 No:3253]
Kerana itulah kami melihat beliau berkata dalam Usul 20: "Membincangkan
masalah yg tidak membuahkan amal adalah tergolong dalam perkara
"memberat-beratkan" yg ditegah oleh syarak. Contohnya, membincangkan
cabang-cabang hukum yg belum berlaku, membincangkan penafsiran ayat-ayat
Qur'an yg belum dicapai oleh ilmu manusia, membincangkan tentang
kelebihan di antara para sahabat atau tentang perselisihan pendapat yg
tercetus di kalangan mereka, semuanya adalah dilarang kerana para
sahabat mempunyai kelebihan bersahabat dengan Rasulullah saw. Mereka
diganjari mengikut niat mereka, lebih-lebih lagi masalah takwil adalah
dibenarkan." [Majmu'atur Rasail:391]
Dengan usul ini, beliau mahu Umat Islam menjauhkan diri dari berdebat
dan menunjuk-nunjuk kepada beramal.
Begitu juga kita melihat beliau dalam Usul Kesepuluh, selepas berbicara
tentang pandangan Ikhwan Muslimin mengenai ayat-ayat sifat, bahawa
mereka tidak berpegang kepada "takwil" atau "taktil" kerana bimbang
kaedah yg baik ini akan dijadikan oleh sesetengah orang sebagai titik
tolak untuk mengecam orang lain atau menyertai mereka dalam perdebatan
panjang yg telah pun bermula semenjak lebih seribu tahun yg lampau dan
berterusan sampai sekarang. Sebab itulah kita lihat beliau menyebut
selepasnya: "Dan kita tidak akan menyentuh tentang perselisihan di
kalangan Ulama', cukuplah dengan pengadilan Rasulullah saw dan para
sahabat." Firman Allah SWT:
"Dan orang-orang yang mendalam pengetahuannya berkata: Kami beriman
dengannya, semuanya dari tuhan kami." (Ali Imran:7)
Mungkin sebab itulah Imam Asy Syahid dalam usul Kesepuluh menarik
perhatian kita bahawa ayat-ayat sifat adalah tergolong dalam perkara
kesamaran. Inilah juga pendapat para imam yg terdahulu seperti Ahmad b
Hambal, Ibnu Taimiyah, Ibn Al Qayyim, Ibnu Al Jauzi dan lain-lain ulama'
salaf. Yang demikian itu adalah supaya perselisihan menjadi kecil dan
tidak sampai ke peringkat munuduh kafir atau fasik.
Apabila saudara melihat ada orang yg berdebat dengan orang-orang yang
mentakwil ayat-ayat sifat dan menganggap mereka sesat atau menolak
kerjasama dengan mereka, maka ketahuilah bahawa beliau telah melanggar
garisan Ikhwan dan garisan salafus soleh yg tidak terlibat sama sekali
dengan perdebatan mengenai perkara-perkara tersebut sama ada di zaman
Rasulullah saw atau pun generasi tabi'in. Sesungguhnya Ibnu Taimiyah
berbeza pendapat dengan ramai ulama' di zamannya tentang ayat-ayat sifat
dan seumpamanya, namun mereka semua melupakan perselisihan tersebut
bahkan berdiri dalam satu saf ketika menghadapi Tartar yg merupakan
musuh mereka semua.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan